• בית
  • >
  • יין
  • >
  • ראיון עם יינן: סודות היין של יעקב אוריה

לחנות היין שלנו

למידע על טיולים באזורי היין

השארו מעודכנים

נשמח לחלוק איתכם  את החוויה ההונגרית בעדכונים שוטפים על יינות חדשים, יקבים מעניינים, טעימות חבית, טיולים באזורי היין.

חדש בבלוג

ראיון עם יינן: סודות היין של יעקב אוריה

יעקב אוריה הוא שם-דבר בעולם היין. יינן מוערך עד מאוד, אוטודידקט שתרומתו לעולם היין בישראל היא רבה וייחודית. אדם לבבי ונטול-פוזה, פילוסוף-של-יין ששמח תמיד לחלוק את תפיסת עולמו הייננית והאישית.  אדם שתשוקתו ליין ולחקר נפלאותיו מובילה אותו בכל אורחות חייו.

יעקב אוריה הינו יין יחיד-סגולה שזכה שתוקדש לו כתבה אישית מפרגנת במיוחד בירחון הנודע Forbes

יעקב שלום, אנא שתף אותנו בהיסטוריה שלך: איך הגעת לעולם היין? ומה היו תחנות חייך המקצועיים בתחום זה?

פתאום באמצע החיים הנושא משך אותי, והייתי חייב לדעת כל דבר הנוגע ליין. משם זה התפתח לרצון גם לייצר. קורס ראשון בתחום היין עברתי אצל ניר שחם ביקב שורק בשנת 2004. ב-2006 הקמתי את יקב "אסיף" כיקב נגוסיאנט, כלומר יקב הרוכש יינות מיקבים אחרים , וב-2007 החל היקב לתפקד כיקב ייצור עצמי.
ב-2009 התחלנו לעבוד ביקב אסיף עם ענבים מהנגב. ברבות הימים הפך היקב הזה ליקב "מדבר". ב-2014 עשיתי קפיצת-מדרגה מקצועית גדולה כאשר התחלתי לעבוד ביקב גדול ומקצועי מאוד, יקב "פסגות". את קו היינות הפרטיים שלי השקתי מאוחר יותר לאחר שבשנת 2016 התחלתי ביצור היינות הללו. משנת 2020 אני משמש בתפקיד יינן ביקב הנמצא בהקמה, יקב "פינטו" בירוחם, אשר יוקדש באופן בלעדי לענבי הנגב.

מה אתה אוהב בעולם היין, ומה לא?

אני אוהב את האנשים, את היצירתיות שמתאפשרת בארץ, את ייצור היין ללא חוקים היסטוריים נוקשים, ואת החוויה המשולבת של יין ואוכל. פחות אוהב את הטעימות "ממעוף הציפור" שבהן אין באמת אפשרות לרדת להבנה אמיתית של היין הנטעם. ופחות אוהב העמדת היינות בקו לינארי של ציון מ-1 עד 100. יינות הם כמו בני-אדם, עם חוזקות וחולשות, והשאלה האמיתית להנאה מיין היא הקונטקסט.

 

מה היו השינויים שחלו בתפיסת העולם הייננית שלך לאורך השנים?

שינוי בתפיסת האסתטיקה. ההבנה שכל יין בכל סגנון יכול להיות מושלם כשלעצמו, כאשר הבחינה נמצאת באיזון ובאסתטיקה הפנימית שלו.

האם יש כזה דבר "פילוסופיה של יין"?

כמובן שיש, שהרי אנו בוחנים תמיד גם את האובייקט (היין) וגם את החשיבה. העובדה שמתקיים דיאלוג מתמיד בין הטרואר, היצרן והלקוח, משנה תדיר את העשייה, והיא כבר מזמן אינה נוסחתית. מאחר שבדינמיקה של הסגנונות אנו חושבים על החשיבה שמאחורי העשייה, היין נכנס בדלת הראשית של הפילוסופיה של האסתטיקה.

איזה יינות אתה מיישן?

קודם-כל יינות שאני אוהב, ומבין אלה את היינות שלהערכתי יישון ייתן להם ערך מוסף ושהם רלוונטיים לתקציב שלי.

איזה סוג של חביות אתה מעדיף?

חבית שאינה דומיננטית מדי, עם בשומת מורכבת; אני מעדיף חביות של 300 ליטר, ובמינון של 25%~20% חדשות.

מדוע החלטת להשתמש בחביות  European Coopers 

בהתחלה הייתי סקרן לנסות אותן, בהמשך הדרך החלטתי להשתמש בהן בזכות התוצאה.

מה המאפיינים והיתרונות שמצאת בחביות האלה לעומת חביות אחרות?

לחבית ההונגרית יש ביטוי שונה מהחבית הצרפתית, לטעמי. במקום להשתלב ביין כמו הצרפתית, היא עוטפת את היין, נותנת לו מסגרת טאנית ומבליטה את הפרי. זהו כמובן תיאור סובייקטיבי לחלוטין שלי.

אילו סוגי יין אתה מייצר בחביות של European coopers ?

אין לי הרבה יינות עם שימוש בחביות, אך מה שיש, מקבל בלנד חביות, ובבלנד יש מקום נכבד להונגריות, בשל יתרונותיהם שתיארתי.

ספר קצת על היינות שאתה מייצר – האם יש כיוון כללי שמנחה אותך בסוג היינות שאתה עושה?

אני עושה הרבה יינות לבנים קלאסיים ויינות לבנים על קליפותיהם – ללא עץ. הלבנים הגבוהים על קליפותיהם, ורוב האדומים יקבלו חבית.

ספר קצת על היינות שאתה מייצר – האם יש כיוון כללי שמנחה אותך בסוג היינות שאתה עושה?

אני עושה הרבה יינות לבנים קלאסיים ויינות לבנים על קליפותיהם – ללא עץ. הלבנים הגבוהים על קליפותיהם, ורוב האדומים יקבלו חבית.

איזה יינות שאתה מייצר נוכל למצוא על המדף בחנות המקוונת של "החבית ההונגרית"?

לפי-שעה ניתן יהיה למצוא על המדף בחנות המקוונת של 'החבית ההונגרית' את 'אלפא אומגה' 2016 (מ-2017 שמו יהיה מלכיצדק), שעשוי ב-100% בחביות הונגריות של European Coopers, ואת 'עין הסערה' 2017, בלנד GSM שבייצורו השתמשתי ב-72% בחביות אלה של 300 ליטר.

עין הסערה
אלפא אומגה
האם תרצה לשתף אותנו באופן בחירת השמות המאוד-מיוחדים ליינותיך?

'עין הסערה' – הכרם של 'עין הסערה' ניטע ונועד להיות היין האדום היחיד בפורטפוליו היינות הלבנים של יקב 'אסיף'. כשיקב 'אסיף' נסגר היה הכרח למצוא לקוח שיהיה מעוניין ביין, וזאת מתוך המחוייבות לכורם. הבצירים הראשונים (מ-2013) הלכו למסעדת 'קלארו' בתל אביב, בתור יין הבית – 'קלארו אדום'. עם הזמן הבנתי שהעיסוק הנדרש וההוצאות ההיקפיות של ייצור יין, מחייבות מאסה כלכלית ולכן בגלל ומסביב לכרם הזה קם המותג הפרטי שלי. הכרם צמח לו בשקט והניע מסביבו סערה שלמה של תהליכים. ולכן היין נקרא 'עין הסערה'.

'אלפא אומגה' – דרך יפה לומר "מ-א' עד ת'". העינב (הלבן) השלם. יין המבטא את המנעד השלם שיש בענבים הלבנים, מנעד שבדרך-כלל לא בא לידי ביטוי, משום שביין לבן המיוצר בדרכים קלאסיות הקליפה והגרעין נזרקים ואינם חלק מהתהליך.

אם היית צריך לבחור שלושה יינות שאתה אוהב במיוחד, מה היית בוחר?

באמת אתקשה בכך מאוד. אני אוהב הרבה מאוד יינות וסגנונות והרבה אזורי יין. מה שחשוב לי זה האסתטיקה הפנימית של כל יין, משולבת עם הקונטקסט הנכון עבורו.

האם יש יין הונגרי שאתה אוהב?

אני מאוד אוהב יינות קינוח לבנים בכלל, ואת יינות 'טוקאי' ההונגריים בפרט. אלו יינות מורכבים, אסתטיים בצורה לא-רגילה מאוזנים ביותר, ובעלי כושר השתבחות מרשים על ציר הזמן. יינות שהן אמנות.

תודה רבה ליעקב אוריה על הראיון והרבה הצלחה בכל מעשה ידיו !

ואנחנו שואלים

איזה יין תיקחו אתכם לאי בודד ?

נשמח אם תרשמו לנו את התגובה למטה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מכירת אלכוהול מותרת מגיל 18!

הכניסה לאתר זה מיועדת למי שמלאו לו 18 שנים

דילוג לתוכן